Margarethas blogg om fotturer og gode opplevelser

søndag 4. oktober 2009

Turen rundt Les Aravis fjellkjeden St Jean de Sixt til les Confins

TUREN RUNDT LES ARAVIS FJELLKJEDEN
1 ETAPPE: ST JEAN DE SIXT – LES CONFINS- VIA COL DES MOUILLES OG LA TETE DE DANAY
LENGDE: 4 TIMER
+770m / -385 m

Etter å ha forlatt hotellet Beau Site, ta veien til venstre som går i retning av bensinstasjonen TOTAL.
Derfra tar du veien i retning La Clusaz til du kommer til et lite bedehus som ligger 250 m etter de store hyttene som ligger i området kalt ” La Clairiere ”. Du vil se at det er skiltet. Ta veien som går oppover til venstre helt til du når den lille hyttegrenden som kalles Mont Durand. Ta så veien til høyre som går mellom husene og som går så til høyre nedover en dal før veien fører deg inn i skogen skarpt venstre.
Stien går oppover i skogen og skal gå til venstre rundt fjellet du ser over deg.

De sjarmerende fjellgårdene en går forbi

Ved det første krysset, ta til venstre, først en liten vei så en sti som går opp i retning av des Mésers- les Mouilles. Stien krysser en skogsvei ( skilt )og går oppover til foten av et bratt fjell. Litt senere ender stien opp i en skogsvei, ta denne ca 10m og ta så en ny smal sti som går skarpt oppover til høyre. Skiltet, se også røde piler på bakken. Skilt som indikerer høydemeter 1280m.
Når du når toppen, ta til venstre og gå til hytten som ligger på Col des Mouilles – 1368 m-
Dette er ca 1t.45 min fra start.
Ta den lille veien / stien som går videre oppover til venstre i retning av Tete de Danay og som vil ta deg opp til hytten som ligger på 1561 m i løpet av ca 45 min.Forlat skogsbilveien som ligger på venstre side og gå mot toppen retning Tete de Danay ( 15 min til toppen ) .
Nydelig utsikt fra toppen over hele fjellkjeden Les Aravis.
La Tete de Danay 1731 m , 1 time fra Col des Mouilles
( stort kors i stål på toppen som ligner på en mast )
Forsett retning øst med retning spissen på 1579 m og så ta retningen Lajoux.
Ved krysset ta stien til høyre som går bratt nedover i retning Kapellet til les Confins.
Du befinner deg nå 45 min fra la Tete des Danay.
Gå nedover til høyre for å ende opp på bilveien som kommer fra La Clusaz, gå forbi innsjøen Le Lac des Confins( under deg ) og du når hotellet Bellachat , 1 km lenger ned.