Margarethas blogg om fotturer og gode opplevelser

fredag 31. oktober 2014

Puy de Tourrettes og Pic de Courmettes, en flott rundtur

Domaine de Courmettes
Teknisk informasjon:
Høydemeter opp/ ned: 800 m
Lengde: 13 km
Varighet: 4,5 timer
Vanskelighetsgrad: Middels, men bratt sti nedover fra Pic de Courmettes.
Utstyr: Vann, niste, kompass, kart og sko med faste såler og ankelstøtte
Kart: Top 25, Cannes-Grasse 3643

Start: Parkeringsplassen foran bygningene til  Domaine de Courmettes ( 850m).  Dette er et tidligere sanatorium for lungesyke bygget på 1900- tallet. Senere ble det et senter for speidere. Nå fungerer det som et kurs- senter for alternative aktiviteter.

Adkomst: Følg D 2210 forbi Pont du Loup (retning Tourrettes s/Loup) og videre ca 4 km. Du vil finne et skilt på høyre side av veien: Domaine de Courmettes. Ta av til venstre og følg den smale asfalterte veien oppover i ca 20 min. Veien er i dårlig forfatning, men det er fullt ut mulig å kjøre den.

Parker bilen på den store åpne plassen foran bygningene. Gå oppover og følg passasjen som går mellom de 2 hovedbygningene. Bak dem finner du en sti som du tar til venstre. Følg den og du vil etter hvert komme inn på en kjerrevei, den er merket retning Courmes.

Stien er bred og fin, og går gjennom nydelig løvskog. Den går langs skråningen under de to fjelltoppene. Stien er godt opparbeidet, det er et gammelt muldyrtråkk som forbandt de små landsbyene.  Om høsten kan du høre hjorten brøle. Du er midt i en vakker og vill natur.
Etter ca 30 min vil stien dele seg. Pass på å følge GR 51 som er merket hvitt og rødt og hold til høyre.

Når du har kommet opp på platået nord for Puy de Tourettes, vil stien dele seg. GR 51 vil nå følge platået mot venstre. Der skal ikke du. Du holder til høyre og følger en merket kjerrevei oppover mot høyre.

Stien er gulmerket og med små varder.  Det er 300 m høydemeter opp til toppen, det tar ca 45 min. og det er en ganske sei bakke opp.
På vei opp mot Puy de Tourrettes

Utsikten fra toppen av Puy de Tourrettes
På toppen (1248m) blir du kompensert med en imponerende 360 ¤ utsikt. Herfra ser du helt til Nice, Cap d’Antibes og bakover mot Mercantour massivet.  Her er det fint å slå seg ned for en picnic.
Pic de Courmettes I bakgrunnen
Gå så platået bortover mot syd. Du vil raskt finne den merkede stien som tar deg ned mot åsryggen (1114m)som skiller de to fjelltoppene og retning Pic de Courmettes.  Det vil ta deg ca 45 min fra den ene toppen til den andre. Lett trasé.
På toppen av Pic de Courmettes (1228m) må du finne veien ned som vil starte i sydvestlig retning. Se etter de små vardene. Her er det mye stein så stien er ikke så lett å finne. Se etter vardene.

Stien nedover fra Pic de Courmettes
Stien er kronglete og bratt nedover. Det vil ta deg ca 1 timer fra toppen til du er tilbake til Domaine de Courmettes.
Dette er en fin tur i vill og vakker natur med flotte utsiktspunkter underveis.