Margarethas blogg om fotturer og gode opplevelser

fredag 24. mai 2013

Sjarmøretappen fra Ruta til Portofino

FOTTUR LANGS LIGURIAKYSTEN

SJARMØRETAPPEN FRA RUTA TIL PORTOFINO
Vårt utgangspunkt var Sestri Levante som ligger sydøst for Santa Marghuerita. Vi tok toget til Sta.Marghuerita. Det tar 20 min. Det er liten prisforskjell på billettene på 1. eller 2. klasse. Det anbefales å kjøpe  1. klasse.

Kyststripen er vakker, og det er mye pent å hvile øynene på. Vel ankommet i Sta.Margherita tok vi en drosje. De står rett utenfor togstasjonen. Avtal fast pris. Et annet alternativ et å ta bussen opp.
Portofino ligger ytterst på en halvøy.  Halvøya er et naturreservat med et høydedrag  hvor øverste punkt ligger ca 400m over havet. Landsbyen Ruta ligger i bakkant av dette høydedraget. Det er nyttig å ha med seg et turkart over halvøya som viser nettverket av stier.

Når du ankommer Ruta, be sjåføren stoppe ca 100 m etter tunnelen som ligger i utkanten av landsbyen.Her starter stien skarpt opp til venstre.  Det går også en vei inn til venstre. Stien vil ligge på venstre side av veien. Om du ikke finner stien, spør de lokale om” Camino di Portofino ”. Den første halvtimen går man i ganske sterk oppoverbakke til man når toppen av høydedraget.  Det dreier seg om ca 100m. høydeforskjell.
Fra toppen går stien fin og bred i underskogen,  langsomt nedover mot Portofino. Du vil møte flere krysningspunkter underveis, men ved hvert kryss er alle stiene godt merket  og med estimert gåtid for turen videre.

Vi valgte å følge stien til Portofino hele veien. Et annet alternativ er å gå ned til den lille fiskerlandsbyen San Fruttuoso som ligger langs kysten litt nordvest for Portofino. Landsbyen som ligger vakkert til i en bukt med nydelig sandstrand,  er kjent for sitt gamle kloster og kirke.

Bukten med fiskerlandsbyen San Fruttoso
Herfra går det båter til Portofino hver time.
Den første timen gikk vi i pen underskog.  Fordelen er at det gir skygge. Etterhvert åpnet landskapet seg mer og vi kuet med sin azurblå farge.
Stien er bred og åpen i dette partiet. Vi traff flere italienere på tur, unge og eldre. En skoleklasse hadde naturfagundervisning  i det fri. Noen turgåere hadde installert seg  på noen bord og benker med sin picnic og koste seg.
Litt senere hører vi det rasle kraftig i buskene.  Dette var ingen fugl men et villsvin kanskje?
Naturen er vakker med sine mange og forskjellige trær: Vi går forbi palmer, eiketrær, furutrær, valnøtttrær og olivenlunder.

Når vi nærmer oss Portofino går vi gjennom dyrkede områder med vinranker. Det lages mye god hvitvin langs Liguriakysten. Den er meget karakteristisk ; klar i fargen, frisk og fruktig i smaken med et hint av stikkelsbær og en anelse røksmak.
Stien blir smalere og steinete ettersom vi nå nærmer oss kysten. Det er en del opp og ned rett før Portofino. Stien ender høyt oppe i lia over Portofino. Vi ser ned til kystlinjen med alle de vakre villaene og båtene ankret opp i bukten.

Vi passerer bolighus med små haver. Her plantes det mye forskjellig; noen blomster,  men i god Italiensk ånd er det kjøkkenhaven og vinrankene som opptar det meste av plassen.  . Stien har gått over til en veldig bratt og smal vei. De små pickupbilene med tre hjul tøffer forbi, og det er det eneste kjøretøyet som det er mulig å komme frem på. Det lille lasteplanet bak er lastet med hageredskaper, frukt og grønnsaker. De har vært og jobbet i hagene sine og skal hjem til sin lunsj.

Veien bringer oss forbi det berømte hotellet ”Splendido ”som ligger vakkert til med sine blomsterfylte terrasser langs åssiden. Gjestene blir servert lunsj under store parasoller. Her bor alle stjernene når de besøker Portofino, Italias svar på St Tropez.